Paralizie in somn. Ce inseamna si de ce apare?



In timpul noptii, expertii sustin ca organismul uman se reface si se pregateste pentru a doua zi. Insa unele persoane experimenteaza o senzatie ciudata ce pare a fi legata de o afectiune grava. In realitate insa, starea nu este nici pe departe atat de grava precum pare. Totusi, cei care traiesc astfel de episoade ar trebui sa inteleaga ce li se intampla, pentru a gestiona experienta mai bine si pentru a fi mai putin inspaimantati din cauza aceasta. 


Paralizia in somn - cum se manifesta?


Paralizia in somn este, de fapt, o stare care te face sa te simti ca si cum ai fi treaz si constient, dar in imposibilitatea de a te misca. Nu poti vorbi, nu poti sa gesticulezi, nu iti poti coordona mainile si picioarele. Starea poate dura de la cateva secunde la cateva minute si poate fi amplificata de o senzatie de teama si de apasare (unele persoane vorbesc chiar de sufocare). Episodul ia sfarsit atunci cand persoana se poate misca sau cand adoarme la loc. 


Cum se explica fenomenul?


Nu exista o cauza anume care provoaca aceasta stare la fel cum nu exista nici o categorie vulnerabila de persoane care se confrunta cu o astfel de problema. Cei mai multi oameni incearca sa depaseasca singuri episodul si sa il explice fie printr-o trauma, fie printr-o perioada stresanta prin care au trecut sau in care nu s-au odihnit suficient. 


Cauzele paraliziei: 


  • genetica;
  • oboseala accentuata;
  • privarea de somn;
  • program si stil de viata dezorganizat;
  • afectiuni psihice;


Cand sa apelezi la medic?


Paralizia in somn poate sa nu fie tratata medicamentos. Cu toate acestea, este recomandat sa consulti un medic daca te confrunti cu urmatoarele situatii:


  • simptomele cu care te confrunti iti accentueaza anxietatea;
  • te simti extenuat pe parcursul zilei, nu te poti concentra;
  • te trezesti marcat dupa un asemenea episod si nu te mai poti odihni;
  • iti este frica sa adormi;
  • episoadele de paralizie in somn se repeta constant.


Cum o poti preveni?


Exista cateva reguli care te pot ajuta sa previi paralizia in somn:


  • dormi 6-8 ore pe noapte;
  • aeriseste bine camera in fiecare seara, ai grija sa fie intuneric si indeparteaza orice sursa de lumina din jurul tau;
  • nu manca mult inainte de culcare;
  • incearca sa nu dormi pe spate, este posibil ca pozitia de somn sa accentueze aparitia acestor episoade.


Acum ca ai aflat mai multe lucruri despre paralizia in somn, nu iti ramane decat sa ai mai multa grija de stilul tau de odihna si de viata in general, astfel incat sa previi orice tip de afectiune. Mai mult, ingrijeste-ti patul corespunzator cu lenjerii de pat si articole de cea mai buna calitate, care sa iti ofere somnul de care ai nevoie. 


Nu uita ca o viata sanatoasa este, de fapt, o viata plina de odihna, prin urmare aminteste-ti sa te pui intotdeauna pe primul loc si sa iti oferi cateva clipe de ragaz in care sa te relaxezi in patul tau! 


Citeste si: Ce se intampla daca dormi cu telefonul la cap?